3D tisk obsahuje spoustu nových pojmů, nejčastější z nich najdete v tomto článku.
.3mf | ⮕ | formát pro nejefektivnější ukládání objektů, je zde možné uložit i tisková nastavení, texturu objektu a jiné. |
.dxf/.svg/.cdr | ⮕ | formáty obsahující vectorovou grafiku, výkres nebo křivky pro specifický program. |
.obj | ⮕ | formát podobný .stl ale je zde možné uložit i texturu objektu (pro Slicer nepodstatné). |
.step/.stp/.f3d/ |
⮕ | formáty obsahující editovatelný 3D objekt pro specifický program. |
.stl |
⮕ | formát který obsahuje požadovaný model uložený v malých trojúhelnících při vysokém počtu trojůhelníků soubor zabírá více místa, ale je detailnější. |
3D Skener |
⮕ | Se používá pro vytvoření modelu z reálného objektu pro další duplikaci 3D tiskárnou. |
3D Tiskárna |
⮕ | Zařízení, které dokáže vytvořit 3D objekt a doslova ho zhmotnit z počítačového modelu v různých velikostech, barvách a materiálech. Nejčastější je FDM tiskárna, která nanáší natavený filament. |
Adheze |
⮕ | přilnavost. |
Akcelerace |
⮕ | Zrychlení pohybu motoru. |
Arduino |
⮕ | Malý jednodeskový počítač do kterého nezapojíte Monitor ani klávesnici nebo myš. Dá se však programovat pro nejrůznější použití. |
Core XY |
⮕ | Tiskárny u kterých jezdí tisková hlava v odách X a Y a osa Z jezdí pouze nahoru a dolů. Tisková podložka se nepohybuje dopředu a dozadu na ozubeném řemenu, jako je to u tiskáren typu Průša. |
Čtečka karet/ USB/RJ45port |
⮕ | Čte data z pamětové karty, usb ,nebo ethernetu ve formátu .gcode. |
Decelerace |
⮕ | Zpomalení pohybu motoru. |
Extruder |
⮕ | je jedna z hlavních součástí tiskárny, která se stará o extruzi materiálu. Skládá se z motoru a ozubeného podavacího kolečka, který vysouvá,nebo zasouvá filament do Hot-Endu kde se provádí extruze. |
Extruze |
⮕ | Je Vytlačování roztaveného materiálu, kde záleží na teplotě a druhu filamentu. |
Filament |
⮕ | Tisková struna, která jejím roztavením a přesnému nanesení podle programu vytvoří požadovaný 3D výtisk. Filament je vyrobený nejčastěji z plastového materiálu, který se od sebe liší svými vlastnosmi a použitím. Nejčastější materiály pro 3D tisk jsou PLA, PETG, ABS, TPE, NYLON atd. Filament může obsahovat i kompozitní materiály, které vylepšují vlastnosti daného materiálu. Jako kompozit se používá železo,měď, bronz, dřevo, flitry atd. V dnešní době se používá hlavně průměr 1,75mm, který se lépe prohřívá, než předešlý průměr 2.90mm a tím šetříte energii a nevzniká zbytečně příliš mnoho tepla. |
Firmware |
⮕ | Program, který slouží k ovládání tiskárny a jejího rozhraní. Pro firmware vychází různé verze s různými nastaveními a novinkami a vylepšeními. U tiskáren Průša se provádí update firmwaru přes PrusaSlicer což je program pro slicování. |
G-code |
⮕ | Psaný kódový program, podle kterého se tiskárna řídí. Ovládá teploty a posun extruderu a krokové motory. |
Heat-bed |
⮕ | Rovná vyhřívaná část tiskárny, na které se nachází tisková podložka, která bývá vyhřívána, aby výtisk držel po celou dobu na svém místě. Nejčastěji bývá vyrobena z hliníku. Podložka obsahuje vyhřívanou část po celé ploše bedu a termistor, který udržuje stabilně nastavenou teplotu. |
Heat-Block |
⮕ | nebo-li topná kostka je blok materiálu nejčastěji ve tvaru kvádru, nebo čtverce vyrobený z hliníků, mědi nebo jiného materiálu, který dobře vodí teplo. Funkce tohoto komponentu je dodávat topným článkem potřebné teplo trysce a zároveň jí udržovat pomocí termistoru na požadovanou teplotu, aby bylo dosaženo rovnoměrné extruze materiálu. |
Heat-Break |
⮕ | je mechanická součástka, která má za úkol rozdělit teplo vznikající v Heat-Blocku od vstupujícího filamentu, aby se nezačal tavit dříve, než je to zapotřebí. |
Hot-End |
⮕ | Je jeden z nejdůležitějších součástek 3D tiskárny. Je to ta část, kde se filament taví a mení se na tenší "vlákno", které je široké podle použité trysky, ze kterého se pak tiskne výsledný model. Skládá z trysky, Heat-Bloku, Heat-Breaku a heat-sinku. Hot-Endy jsou celokovové nebo s PTFE trubičkou. |
Chladič (Heat-sink) |
⮕ | je našroubován na Heat-Break a odvádí za pomocí ventilátoru přebytečné teplo pryč. Nejčastěji se vyrábí z hliníku, mědi, nebo jiného teplovodivého materiálu. Většinou obsahuje teplotně odolnou PTFE Trubičku, kterou je veden filament. |
Krokové motory (stepper motor) |
⮕ | Elektronická součástka, která se stará o co nejvíce přesný pohyb v osách XYZ. Každá osa má jeden nebo více motorů. Motory se otáčí malými krokmi dopředu a dozadu a tím dostane tryska na přesnou polohu v prostoru podle g.codu. Krokový motor je umístěn i na extruderu, kde ozubeným kolečkem na jeho hřídeli posouvá filament do Hot-Endu a provádí posun vzad takzvané retrakce. |
Límec (brim) |
⮕ | Pomocná první vrstva, která přesahuje tištěný objekt, aby lépe držel na podložce. Používá se při malých objektech, nebo při materiálech, které mají větší smrštivost. Pomocný okraj tisknutého objektu zlepšuje přilnavost k podložce. |
Marlin |
⮕ | Open source firmware primárně navržený pro 3D tiskárny typu FDM založené na projektu RepRap využívající platformu Arduino. |
Obrys (skirt) |
⮕ | Slouží k vyrovnání tlaku v trysce. Tryska v určité vzdálenosti udělá kolem tištěného objektu kruh a tím dojde k vyrovnání tlaku v trysce a může se začít tisknout model. |
Octoprint |
⮕ | Webové rozhraní pro vzdálenou správu tisku a tiskáren. Zobrazuje stav a klíčové parametry tiskáren a umožňuje uživateli naplánovat tisk a dálkově ovládat tiskárnu. Lze i tiskárnu dálkově sledovat webkamerou a dá se v případě nutnosti pozastavit, nebo vypnout. |
Open Source |
⮕ | Počítačový software nebo hardware s otevřeným zdrojovým kódem, který si může každý upravit podle své potřeby. Prusa tiskárny jsou příkladem open source. |
Osa X |
⮕ | Osa určující pohyb tiskové hlavy vpravo a vlevo. |
Osa Y |
⮕ | Osa určující pohyb tiskové hlavy dozadu a dopředu. |
Osa Z |
⮕ | Osa určující pohyb tiskové hlavy nahoru a dolů. |
Ozubený řemen |
⮕ | Používá se na posun jednotlivých os a slouží k převodu krouživého pohybu z krokových motorů na lineární pohyb pomocí řemenice. |
Perimetr |
⮕ | Jsou venkovní stěny objektu, které jsou vidět. Zbytek modelu tvoří výplň. |
Podpory (Support) |
⮕ | 3D tisk má problém při tisku převisů nebo příliš dlouhých mostů. V takových případech se na model musí použít takzvané podpory, aby byl výsledný model co nejhezčí. Existuje více druhů podpor a vytváří se tam kde jsou zapotřebí, přímo ve sliceru. |
Post-Processing |
⮕ | Opracování výrobku po tisku pro lepší výsledek – očištění, broušení, lakování nebo barvení. |
První vrstva (first layer) |
⮕ | Je nejdůležitější ze všech vrstev, protože drží výtisk na svém místě po celou dobu tisku. Přilnavost k podložce se může zvýšit při použitím límce. |
Přemostění (Bridging) |
⮕ | Používá při krátším přejezdu mezi dvěma vzdálenými body a tím se z vytlačené struny stane jen lehce prověšený most. Pro větší vzdálenosti nebo převisy se musí použít podpory. |
PTFE Trubička |
⮕ | slouží pro vedení filamentu z extruderu do trysky. Trubička PTFE je teplotně odolná s kluzkým vnitřním průměrem 1,75 nebo 2.9mm. PTFE trubička se používá u krátkých i dlouhých (bowden a direct drive) extruderů. Lepší vlastnosti má trubička capricorn, která má stejné použití, ale je o něco dražší. |
Raft |
⮕ | funkce vynucení tisknutí objektu na podporu. |
RepRap |
⮕ | Je komunitní Open-Source projekt zabývající se tvorbou samo-replikovatelných 3D tiskáren. |
Retrakce |
⮕ | je pohyb, kdy krokový motor na extruderu "povytáhne" filament z Hot-Endu většinou kvůli zamezení výtoku materiálu z trysky při přejezdu na jinou pozici, kde tryska začne znovu tisknout. Některé materiály u tohoto pohybu můžou zanechávat v místě přejezdu tenké vlákna materiálu takzvané stringování. |
Řemenice |
⮕ | Zařízení podobné ozubenému kolu uchycené k hřídeli motoru, které slouží k pohánění vozíku řemenem. |
Slicer |
⮕ | Program, který na počítači rozřeže model na tenké vrstvy a vygeneruje g.code, který potom ovládá tiskárnu. Modely se stále nejčastěji vytváří ve formátu .stl, .obj, nebo .3mf který není pro tiskárnu čitelný a proto se musí použít slicer. |
Slicování |
⮕ | Proces kdy se 3D model rozřeže na jednotlivé vrstvy. |
Stringování |
⮕ | je tahání většinou lehce schládlé struny tryskou a vzniká při přejezdu mezi dvěma objekty. Některé materiály stringují více, některé méně, nebo vůbec. Většina se dá ovlivnit nastavením správných teplot, délkou retrakce a tiskovým ventilátorem. |
Šev (seam) |
⮕ | Místo, kde tryska začně a skončí dělat perimetry a přesouvá se na další perimetr nebo vrstvu. Na místě odjezdu zanechává menší šev, kde právě skončila s tiskem. Doporučujeme šev zarovnat a umístit ho zezadu tiškového objektu, aby byl co nejméně vidět. |
Termistor |
⮕ | Elektronická součástka, která měří teplotu Hot-Endu nebo podložky a posílá informace do základové desky a ta následně vyhodnotí, kdy má topný článek přitopit. |
Tiskový ventilátor (Fan) |
⮕ | Ochlazuje výtisk v místě, kde ho před chvílí nanesla tryska a tím vrstva schládne na daném místě. Tiskový ventilátor se nepoužívá u některých materiálů a nebo jeden jen na několik procent. Plný výkon tiskového ventilátoru se používá při přemostění. |
Topný článek (heater) |
⮕ | Jedná se o zařízení nejčastěji ve tvaru válečku vyrobené z pokovované keramiky se dvoumi napájecími dráty. Jeho úlohou je ohřívat heat-blok nebo podložku na požadovanou teplotu. Nejčastěji se setkáváme s topným článkem o výkonu 40W napájeného ze základové desky. |
Tryska (Nozzle) |
⮕ | Malá kovová součástka se závitem a ztenčujícím se hrotem, kterým protéká natavený filament. Trysky se nejčastěji vyrábí s průměrem hrotu od průměru 0,2 do 1mm. Průměr hrotu trysky určuje rychlost a přesnost u tisknutého modelu. Pro tisk malých a detailních objektů se používá tryska s průměrem 0,2mm. Standartně se používá tryska o průměru 0,4, kterou jste nejspíše dostali již z výroby od výrobce tiskárny. Trysky 0,6 a 0,8 se používají nejčastěji u materiálu, který obsahují aditiva, jako např, kovy,dřevo nebo flitry aby, nedocházelo k ucpávání trysky kompozitním materiálem. Tryska 1mm se používá pro rychlé prototypování, bez ohledu na detaily. Tisk takto velkou tryskou může urychlit tisk o několik procent. Nejčastěji se trysky vyrábí z mosazi. Tvrzené trysky se doporučuje používat na materiály s kompozity, kde může materiál obsažený ve filamentu. Tvrzené trysky se vyrábí z titanu, oceli nebo je osazená rubínovým hrotem, který se velmi málo opotřebovává, ale je velice náchylná k roztříštění, nebo vytrhnutí rubínu. Různí výrobci trysek používají různé druhy konstrukce a druhy závitů, proto si před koupí nové trysky zkontrolujte, jakou trysku se kterým závitem potřebujete pro svoji tiskárnu. |
Vozík |
⮕ | Součást tiskárny, která zajišťuje lineální pohyb extruderu, nebo podložky. Většinou to jsou tiskárny RepRap |
Vrstva (layer) |
⮕ | 3D model je po slicování rozdělen na jednotlivé stejně vysoké horizontální vrstvy, které se pak na sebe tisknou a vznikne požadovaný objekt. Výška vrstvy záleží na průměru trysky ty jsou většinou od velikosti 0,05mm-1mm. Výšky vrstvy jsou potom vidět na perimetrech. |
Výplň (infill) |
⮕ | Aby tištěný objekt nemusel být plný a neplýtvalo se zbetečně materiálem, používá se výplň. Existuje spousta druhu výplně které šetří materiál čas a dávají objektu potřebnou vnitřní stabilitu a pevnost. |
Základní deska (MB- MotherBoard) |
⮕ | Stejně jako u počítače i 3D tiskárny mají základovou desku, která zobrazuje na displayi potřebné informace, a posílá instrukce k motorům a topným článkům. Základní deska je napájená ze zdroje. |
Zdroj |
⮕ | Aby jsme je mohli tiskárny zapojit do běžné sítě potřebujeme zdroj napájení, který převede 220V/110V AC na 12V/24V DC na kterých nejčastěji fungují 3D tiskárny. |
Žehlení (ironing) |
⮕ | je to funkce ve sliceru, kde tryska jede po rovném povrchu a snaží se ho co nejvíce vyhladit, aby byl co nejhezčí. Ironing je velmi časově náročný a dá se použít pouze na rovné povrchy. |